Een sterke organisatie kun je niet kopen maar wel bouwen’. Deze uitspraak van een van mijn klanten onderschrijf ik van harte. Door jouw organisatieperformance onder de loep te nemen en stap voor stap verbeterpunten aan te pakken, creëer je een wendbare organisatie en behaal je betere resultaten. Voor continuïteit en groei van je bedrijf. Ik ben Karola Asche en ik help organisaties (profit en non-profit) op een beproefde manier hun potentieel te benutten.
Efficiënt en duurzaam verbeteren
In de praktijk zie ik vaak dat ondernemers en directeuren bij verandermanagement uitsluitend focussen op gedrag óf organisatieverbetering. In veel gevallen zorgt dit voor kostbare en langlopende trajecten. Hoe dit komt? De performance van een organisatie wordt bepaald door zowel gedrag (menskant) als processen en structuren (arbeidssituatie). Het zijn factoren die ook nog eens nauw met elkaar samenhangen. Voor structurele en duurzame organisatieverbetering en groei is het essentieel om eerst te bepalen op welk vlak de uitdagingen liggen en dan de prioriteiten te bepalen. Het spreekt voor zich dat oplossingen dan veel effectiever zijn.
Waar ligt het probleem?
Een voorbeeld. Stel dat werknemers hoge werkdruk en stress ervaren. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Sluit de organisatiestructuur voldoende aan bij de doelstellingen die jullie met elkaar willen bereiken of hebben mensen bijvoorbeeld teveel petten op? Zijn de onderlinge communicatie en samenwerking effectief genoeg of hebben deze aandacht nodig? De oplossingen hangen af van de aard van het probleem. Sommige uitdagingen zijn gelinkt aan zowel de arbeidssituatie én de menskant. Wat ik aan wil geven is dat het essentieel is om eerst te bepalen op welk gebied actie nodig is. Dit weet je van tevoren simpelweg niet. Als ervaren organisatiespecialist help ik je om vraagstukken zorgvuldig in kaart te brengen en om oplossingen te faciliteren waardoor je verbeterkansen op een duurzame manier verzilvert.
Betrokkenheid medewerkers
Wanneer je voor headson kiest kijken we naar de huidige organisatieperformance en verbeterkansen vanuit het totaalplaatje. Dit betekent dat we zowel zachte aspecten (gedrag) als harde aspecten (processen en structuren) in beschouwing nemen. Beide categorieën beïnvloeden de organisatieperformance. Voor een compleet verhaal is het ook belangrijk om meerdere visies op de werkelijkheid te hebben. Zo voorkom je dat bedrijfsblindheid een rol gaat spelen. Daarom betrek ik medewerkers in een vroeg stadium bij het proces. Hiermee krijgen we een compleet beeld en groeit het draagvlak voor het veranderproces.
De visie van headson op performanceverbetering staat voor organisatieverbetering van binnenuit. Ga voor meer informatie naar verandermanagement.
Meer grip op jouw organisatie?
Schrijf je in voor onze tweewekelijkse headline en ontvang gratis het e-book ‘5 tips voor meer grip op organisatie-performance’.